Fuglevenner donerer over 670.000 kroner til fuglebeskyttelse i Sydamerika

fredag 5. januar 2024
Pressede fugle og natur i Ecuador får hjælp af DOF BirdLifes Klima- og Biodiversitetsfond. En donation på mere end 670.000 kroner fra fonden er med til at sikre opkøbet af 313 hektar ødelagt tropeskov. Området er blandt de mest artsrige områder i verden, og genopretningen af naturen optager store mængder CO2 og hjælper biodiversiteten.
af Anton Gundersen Lihn

IMG 7132 1 1200Green Honeycreeper en af de smukke fugle, der er karakteristiske for området med Buenaventura Reservatet i Ecuador, hvor Fundación Jocotoco med støtte fra blandt andet DOF's Klima- og Biodiversitetsfond opkøber tropisk skov for at beskytte biodiversiteten og optage CO2. Foto: Sofie Sarmiento Andersen (Green Honeycreeper).

I Ecuador ligger noget af den allermest biodiversitetsrige natur i verden. Det er tropiske bjergskove spækket med arter, og endnu vigtigere, endemiske arter, altså arter som kun findes i netop disse skove.

Og nu får de værdifulde områder og deres mange beboere i form af fugle, pattedyr, insekter, planter og svampe en stor håndsrækning. DOF’s Klima og Biodiversitetsfond har netop doneret over 670.000 kroner til Fundación Jocotoco, der opkøber og beskytter vigtige naturområder i Ecuador.

- Jeg er stolt over, at vi er lykkedes med at samle et beløb, der gør det muligt for Fundación Jocotoco at beskytte og genoprette et endnu større område af den unikke natur i Ecuador. Det er ikke bare en beskyttelse af de tusindvis af arter i området. Det er også et godt bidrag til klimakampen, når skovene de næste mange år optager masser af CO2, siger Stefan Stürup, der er næstformand i DOF BirdLife og tovholder på Klima- og Biodiversitetsfonden.

313 hektar tropisk skov skal hjælpe arter truet af klimaforandringer

Martin Schaefer, der er direktør for Fundación Jocotoco, er da også meget glad for donationen, der er et vigtigt bidrag, som ganske snart skal ud og arbejde for naturen.

thumbnail KRH5989Fundación Jocotoco har modtaget en check på 100.000 dollars (cirka 670.000 kroner) fra DOF's Klima- og Biodiversitetsfond til opkøb og beskyttelse af tropisk skov i Ecuador. Fra venstre: Vicedirektør i DOF BirdLife, Lars Engmark, formand for Internationalt Udvalg, Jon Fjeldså, direktør (CEO) i Fundación Jocotoco, Martin Schaefer, formand for Naturpolitisk Udvalg, Hans Meltofte og næstformand i DOF BirdLife og tovholder på Klima- og Biodiversitetsfonden, Stefan Stürup. Foto: Kurt Rodahl Hoppe.

- Vi opkøber 313 hektar ødelagt skov og nogle græsningsområder i det sydvestlige Ecuador, der grænser op til vores reservat Buenaventura. I reservatet lever nogle arter, der aldrig er dokumenteret andre steder, blandt andet nogle alvorligt truede fugle som El Oro Parakeet og Ecuadorian Tapaculo. De har meget små populationer og er meget truede af klimaforandringerne, fordi de stigende temperaturer får arterne til flytte længere op i bjergene. Men med de penge, vi nu modtager, kan vi opkøbe det sidste stykke højtliggende skov i 2000 meters højde oven for vores nuværende reservat og genoprette det, så de pressede arter har skov at flytte op til i fremtiden, når de bliver nødt til at rykke længere opad, siger han.

Udover klimaforandringer er skovene i Ecuador og deres mange arter blandt andet truet af afskovning. Derfor forsøger Fundación Jocotoco så vidt muligt at opkøbe skove, der er i risiko for at blive fældet.

Dobbeltgevinst i opkøb af tropisk skov

For DOF BirdLife er der især to væsentlige grunde til at projekterne i Ecuador er værd at støtte.

Det ene er, at projekterne genopretter ødelagte tropiske skove til fordel for områdernes værdifulde biodiversitet og især de endemiske arter i områderne. Fundación Jocotoco går blandt andet efter at opkøbe områder, der forbinder eller udvider de områder, de allerede har. Naturen har brug for plads, så jo større sammenhængende områder, jo bedre.

Den anden grund er, at projekterne sikrer et stort CO2-optag, når skovene bliver genskabt. Træerne vokser og binder store mængder kuldioxid og bidrager på den måde til at bremse klimaforandringerne.

IMG 7227 1 1200 Red-masked Parakeet er en af de arter, der er i tilbagegang blandt andet på grund af afskovning. Den findes i området ved Buenaventura Reservatet i Ecuador, hvor Fundación Jocotoco med støtte fra blandt andet DOF's Klima- og Biodiversitetsfond opkøber tropisk skov for at beskytte biodiversiteten og optage CO2. Foto: Sofie Sarmiento Andersen (Red-masked Parakeet).

- Det er vigtigt for os, at vi tager hånd om klimakrisen og biodiversitetskrisen samtidig. Derfor støtter Klima- og Biodiversitetsfonden kun projekter, hvor der både er et stort CO2-optag og en gevinst for naturen. Og her er projekterne i bjergskovene i Ecuador et godt eksempel på en dobbeltgevinst, siger Stefan Stürup.

Naturen skal beskyttes, så klarer den selv resten

Og resultaterne fornægter sig ikke på de 35.000 hektar reservater hos Fundación Jocotoco, hvor der er fundet 1179 arter af fugle, hvilket svarer til omkring 10 procent af verdens fuglearter, fortæller Martin Schaefer.

- I alle vores reservater oplever vi, at naturen begynder at komme tilbage, når vi beskytter områderne. I de fleste tilfælde behøver vi altså ’bare’, at give et område beskyttelse, så kurerer naturen sig selv. Vi ser for eksempel harpy eagles, der kommer tilbage til steder, hvor de eller deres byttedyr er blevet fordrevet af jagt. Vi ser også tilbagevenden af store dyr som for eksempel brillebjørn. Og det tager ret kort tid. Vores data viser, at der endda på græsningsarealer eller meget ødelagte områder typisk går 20-40 år, så er skovens arter tilbage. Det er faktisk meget imponerende, at man i løbet af cirka en menneskegeneration kan få samme niveau af biodiversitet tilbage, som findes i virkelig gamle skove, siger han.

DOF’s Klima- og biodiversitetsfond har indtil nu sammenlagt støttet opkøb af mere end 1000 hektar ødelagt bjergskov i Ecuador og Den Dominikanske Republik.

Yderligere oplysninger