Nyhedsoversigt

Mosemand til kamp for fugle, fisk og rent vand

onsdag 19. maj 2010
Ejeren af Sydthy Fiskeland og den fuglerige Villerslev Mose, Thorvald Thomassen, finder det dybt kritisabelt, at landbruget som det eneste erhverv har lov til at sende sit forurenede drænvand fra dyrkede marker urenset ud i sårbare naturområder

Tab af biologisk mangfoldighed

onsdag 19. maj 2010
Onsdag udgav Det Grønne Kontaktudvalg bogen 'Danmarks natur 2010', der handler om tabet af biologisk mangfoldighed i Danmark. "Nedgangen i Jordens mangfoldighed af planter og dyr skulle være bremset i 2010. Men det er langtfra lykkedes," siger Hans Meltofte fra DOF's hovedbestyrelse, der er en af forfatterne bag bogen

Miljøklagenævnet bakker DOF op i en klage over Tønder Kommune

tirsdag 18. maj 2010
Dansk Ornitologisk Forening (DOF), fuglene og naturen i grænselandet ved Tønder har vundet en klagesag, hvis afgørelse kan få store perspektiver for fremtidens fugle- og naturbeskyttelse. Kommunerne bør generelt være langt mere restriktive og tage EU’s miljøkrav i ed, når de giver landmænd lov til at producere flere køer og grise med risiko for øget forurening til skade for fugle og natur

100.000’er af bramgæs har indledt den store gåserejse

onsdag 12. maj 2010
I disse dage bryder bramgæssene op fra deres vinterkvarterer i Vadehavet. Særligt over den sydøstlige del af Danmark kan man se store flokke af bramgæs flyve mod nordøst. Ved Hyllekrog på Lolland trak næsten 20.000 forbi forleden, og der er flere gåserejsende i vente de kommende dage

Gæslinger over det ganske gåseland

onsdag 12. maj 2010
Den lange vinter med isdække det meste af marts fik familielivet hos de danske grågæs til at trække ud. Det forsinkede forår behøver dog ikke at blive det forsømte, og nu er der gulgrønne gæslinger overalt på enge og græsarealer ved grågåsens danske ynglelokaliteter

Nedtur for vigtige fugleområder

fredag 7. maj 2010
Ny analyse fra Dansk Ornitologisk Forening viser, at en bekymrende stor del af de vigtigste danske fugleområder har fået det værre de sidste 15 år. Situationen er forringet på hele 78 procent af 128 lokaliteter. Analysen kan læses i bladet Fugle og Natur og understreger behovet for en hurtig og effektiv gennemførelse af de kommende naturplaner, som er på vej ud i høring

Det beskidte drænvand

fredag 7. maj 2010
Drænvand fra danske marker er så forurenet, at det ødelægger naturområder. Derfor bruger staten millioner af skattekroner på at rense landmændenes spildevand, inden det løber ud i naturen. I bladet Fugle og Natur bebuder Dansk Ornitologisk Forenings formand Christian Hjorth, at foreningen i den kommende tid vil sætte kritisk fokus på dansk landbrug

Flere og flere ord – færre og færre arter

tirsdag 4. maj 2010
Verdens internationale grønne organisationer konstaterer, at verdens politiske ledere ikke formår at gå i spidsen for kampen om at bremse tabet af biologisk mangfoldighed på vores fælles planet. 2010 er af FN udråbt til internationalt år for biodiversitet, men der er alt for mange ord og alt for lidt handling til naturens bedste, mener Dansk Ornitologisk Forening (DOF).

Hjælp med til at redde Slovakiets ældste nationalpark

onsdag 28. april 2010
BirdLife Internationals partner i Slovakiet beder om hjælp til at redde Slovakiets ældste nationalpark, Tatra, der er truet af intensiv skovrydning. Tatra er et utroligt vigtigt område for skovfugle, som f.eks. tjur.

Hjejlen er uddød som ynglefugl i Danmark