Dæmpet lys på bro redder trækkende drosler fra døden
tirsdag 29. oktober 2013 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
Øresundsbron slukker lysene på de 204 meter høje pyloner for at forebygge massedrab på trækkende småfugle, når sigtbarheden kommer under 200 meter. Det har reddet mange fugles liv efter massedød i 2000.
Jan Skriver
Få måneder efter at Øresundsbron 1. juli 2000 var blevet indviet, omkom mange hundrede sangdrosler, da de kolliderede med det oplyste bygningsværk, der pludselig krydsede fuglenes trækrute.
Massedøden afstedkom en undersøgelse, der skulle kaste nyt og navnlig fuglevenligt lys over droslernes skæbne, og i 2002 blev der indført en ny procedure af hensyn til de nattrækkende fugle.
Lyset på de højeste dele af Øresundsbron blev derefter dæmpet i uklart vejr, og den strategi har sandsynligvis siden hen reddet mange fugleliv.
- Vi har haft en hændelse i foråret 2010, hvor bilister registrerede et mindre antal dræbte fugle på broen, men generelt er problemet med massedødsfald blandt trækkende drosler løst, siger marinbiolog Hans Ohrt, der er miljøkonsulent på Øresundsbron.
- Når der er tåge og gråvejr, og sigtbarheden kommer under 200 meter, slukker vi belysningen af Øresundsbroens pyloner. Vejbelysningen gør vi ikke noget ved, men det er tilsyneladende heller ikke nødvendigt. Det er pylonernes meget kraftige lys, der formentlig i usigtbart vejr kan tiltrække og forblænde nattens trækfugle, der er et problem, siger Hans Ohrt.
I reglen trækker sangdrosler i store antal over Øresund i september og første del af oktober. Fra midt i oktober og en måneds tid frem er det primært vindrosler og solsorte, som flyver over sundet og på deres vej bruger broen som ledelinie.
Yderligere oplysninger
Knud Flensted, biolog i DOF
Tlf. 21 24 22 75
Dansk Ornitologisk Forening (DOF)
Tlf.33 28 38 00
Massedøden afstedkom en undersøgelse, der skulle kaste nyt og navnlig fuglevenligt lys over droslernes skæbne, og i 2002 blev der indført en ny procedure af hensyn til de nattrækkende fugle.
Lyset på de højeste dele af Øresundsbron blev derefter dæmpet i uklart vejr, og den strategi har sandsynligvis siden hen reddet mange fugleliv.
- Vi har haft en hændelse i foråret 2010, hvor bilister registrerede et mindre antal dræbte fugle på broen, men generelt er problemet med massedødsfald blandt trækkende drosler løst, siger marinbiolog Hans Ohrt, der er miljøkonsulent på Øresundsbron.
- Når der er tåge og gråvejr, og sigtbarheden kommer under 200 meter, slukker vi belysningen af Øresundsbroens pyloner. Vejbelysningen gør vi ikke noget ved, men det er tilsyneladende heller ikke nødvendigt. Det er pylonernes meget kraftige lys, der formentlig i usigtbart vejr kan tiltrække og forblænde nattens trækfugle, der er et problem, siger Hans Ohrt.
I reglen trækker sangdrosler i store antal over Øresund i september og første del af oktober. Fra midt i oktober og en måneds tid frem er det primært vindrosler og solsorte, som flyver over sundet og på deres vej bruger broen som ledelinie.
Yderligere oplysninger
Knud Flensted, biolog i DOF
Tlf. 21 24 22 75
Dansk Ornitologisk Forening (DOF)
Tlf.33 28 38 00