Ny miljøminister skal holde kursen mod mere natur

tirsdag 4. februar 2014 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
Hold fast i den naturpolitik, som vi begyndte at se under den nu forhenværende SF-miljøminister. Få etableret Den Danske Naturfond ved lov inden sommerferien. Få udlagt et naturnetværk. Opret de vedtagede randzoner. Og få så lavet Naturplan Danmark, som vi har fået stillet i udsigt i slutningen af 2014. Desuden haster det med en strategi for biodiversiteten i Danmark. Sådan lyder opfordringerne til den nye miljøminister fra formanden for Dansk Ornitologisk Forening.
Uffe Rasmussen
Nu gik det lige så godt, og vi var på den rigtige vej med regeringens politik for endnu mere og bedre natur i Danmark. Så kom sammenbruddet i SF og beslutningen om at trække sig ud af regeringen.

Derfor har Danmark fået en ny miljøminister, Kirsten Brosbøl (S).

DOF’s formand, Egon Østergaard, byder den 36-årige østjyde velkommen på posten med en række ønsker til hende:

- Hold nu fast i en visionær miljøpolitik, for det er der mere end nogensinde brug for. Regeringen har en meget vigtig opgave med at få implementeret de mange gode anbefalinger fra Natur- og Landbrugskommissionen. Det venter vi alle på, og det er den allervigtigste opgave for den nye miljøminister, siger Egon Østergaard.

- Vi skal have lavet Naturplan Danmark, og vi skal have etableret Naturfonden, så vi får en bedre beskyttelse af de truede og sjældne arter af insekter, planter, pattedyr og fugle, og så naturen kommer til at hænge bedre sammen, siger Egon Østergaard.

I DOF’s blad, Fugle og Natur, foreslår Egon Østergaard, at pengene i Naturfonden bruges på truede fuglelokaliteter som Tøndermarsken, Mandø og Værnengene og på truede naturtyper som naturskov og overdrev. Naturfonden bliver på den måde en af de helt rigtige veje mod bedre og ekstra natur i Danmark.

Hold fast i randzonerne
Desuden vil DOF have ministeren til at sørge for, at de 50.000 hektar randzoner, som er vedtaget ved lov, rent faktisk også bliver til ekstra natur.

- Fuglene og de andre dyr og planter har brug for randzonerne i en trængt natur. Randzoner uden giftsprøjtning, gødskning og pløjning er værdifulde håndsrækninger til en art som sanglærken, siger Egon Østergaard.

Husk naturen på statens arealer
DOF håber, at den nye miljøminister vil høste nogle lavthængende frugter og skabe resultater billigt.

- Miljøministeren kan vælge at gå forrest og udvikle naturen i statens skove og naturområder. Hun kan for eksempel lade flere skovområder henligge uden drift, lade flere knækkede træer ligge i skovbunden og lade grøfter stoppe til, så der kommer mere vand i skovene. Flere af Miljøministeriets landbrugsområder kan braklægges, så biodiversiteten kan trives. Det vil komme fugle, insekter og planter til gode. Det er en oplagt måde at gøre noget godt for artsrigdommen i Danmark, siger formanden.

Glæder sig til resultater
I oktober opfordrede DOF sammen med andre grønne organisationer regeringen og miljøministeren til at handle og skabe resultater frem for at love og tale. Det er lige så vigtigt at huske for den nye miljøminister.

- Der er meget, vi stadig kan og skal gøre for at sikre den danske natur, og vi vil selvfølgelig gerne samarbejde med den nye miljøminister om at opnå endnu flere resultater, siger Egon Østergaard.

Flere oplysninger