3 unge beskytter trækfugle mod krybskytteri

mandag 5. maj 2014 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
Danske unge skal have mere indsigt i, hvordan de kan beskytter natur og fugle. Derfor kan tre unge vinde en rejse til Malta i en konkurrence, som Natur & Ungdom arrangerer sammen med Dansk Ornitologisk Forening.
Uffe Rasmussen
Få en rejse, der giver dig dit livs oplevelse, som du lærer af, og som tjener et dybt meningsfuldt formål.

Vind en tur til Malta og få ny viden om naturen og om, hvordan du kan være med til at bevare den. Vær med til at beskytte millioner af blandt andre ørne, storke og svaler mod at blive skudt af krybskytter.

Det er præmien i den konkurrence, som Natur & Ungdom og Dansk Ornitologisk Forening, har sat i gang for unge i alderen 18 til 26 år.

- Formålet er at give vores unge mere indsigt i og forståelse for, at naturen har brug for deres hjælp, og at de unge er meget vigtige for at beskytte naturen nu og fremover. De unge er uundværlige, hvis vi skal bevare en varieret natur med så mange arter af fugle, planter og pattedyr som muligt, siger Annette Rask Krogsøe, som er sekretariatsleder i Natur & Ungdom.

De tre vindere er med til at beskytte millioner af trækfugle mod at blive slået ihjel af krybskytter, når fuglene trækker over Malta på vej fra deres ynglepladser i Nordeuropa og tilbage til deres vinterkvarterer om efteråret.

- Vinderne får deres livs oplevelse, og det kommer til at give dyb mening at være med til at beskytte de forsvarsløse trækfugle på Malta. Vi håber, at vinderne og andre engagerede unge finder ud af, at man kan gøre meget selv for at forbedre verden. Derfor håber vi, at mange unge vil melde sig til konkurrencen inden den 15. maj, siger Annette Rask Krogsøe.

De tre vindere skal anmelde jægere, der skyder fugle ved deres rastepladser, til politiet. De skal filme, når de maltesiske krybskytter skyder fuglene. De skal lede efter anskudte og døde fugle ved fuglenes fødepladser, og de skal aflevere fuglene til dyrlæger.

De tre unge danskere kommer til at beskrive deres oplevelser på de sociale medier med video, billeder og ord samt i de danske medier, der vil høre om, hvad de tre danskere ser og oplever.

Det hele foregår på BirdLife Maltas Raptor Camp i efteråret 2014.

Læs mere om konkurrencen her

Krybskytteri en forbrydelse

Krybskytter på Malta skyder hvert år millioner af trækfugle. De maltesiske krybskytter fornøjer sig med at skyde alt fra ørne og andefugle til sangfugle og spurvefugle som trofæer eller for sporten i at kunne ramme de forsvarsløse fugle. Det får hvert år fugleaktivister fra hele verden til at tage til Malta for at beskytte fuglene i træktiden.

- Krybskytteriet på Malta er en forbrydelse mod fuglene, men også et anslag imod EU's fuglebeskyttelsesdirektiv og den kolossale indsats, mange andre lande yder for at beskytte fugle og genoprette bestande, der er truet af udryddelse. Krybskytterne slår ikke fuglene ihjel for at få mad, men for det meste udelukkende for sjov og for at udstoppe de særligt sjældne arter som trofæer. At stoppe uhyrlighederne er en lang sej kamp, men vi har erfaringer for, at det kan lade sig gøre, siger Ole Friis Larsen.

Han er medlem af DOF's hovedbestyrelse og sammen med andre fra DOF har arbejdet som frivillig international aktivist på Malta og Sicilien i mange år.

- Vores kolleger i BirdLife Malta gør en kæmpe indsats, men har brug for den internationale opmærksomhed, som deltagere fra andre lande er med til at tiltrække. Desuden hører de millioner af trækfugle, der hvert år passerer Malta på deres træk mellem Afrika og Europa ikke til noget bestemt sted. De er vores fælles ansvar og kan kun eksistere, når vi arbejder tæt sammen hen over grænserne for at beskytte dem. Også derfor giver det god mening for unge danskere at komme ud og møde andre med samme interesse, påpeger Ole Friis Larsen.

Få mere at vide om konkurrencens formål
Annette Rask Krogsøe, sekretariatsleder i Natur & Ungdom
Mobil 31 20 56 02

Læs mere om konkurrencen her

Case fra Malta
DOF har tidligere haft unge på Malta. En af dem er Vicky Knudsen, formand for DOF Ungdom. Hun kan fortælle om sine oplevelser på Malta.
Kontakt
Tine Stampe, kommunikationschef i DOF, 22 12 65 25 Uffe Rasmussen, journalist, DOF, 33 28 38 43

Få baggrund om Malta
Ole Friis Larsen, frivillig på Malta, medlem af DOF’s hovedbestyrelse
Kontakt
Tine Stampe, kommunikationschef i DOF, 22 12 65 25 Uffe Rasmussen, journalist, DOF 33 28 38 43

Malta-sagen kort: Krybskytter skyder millioner af trækfugle
Krybskytter på Malta skyder hvert år tusinder af trækfugle. De maltesiske krybskytter fornøjer sig med at skyde alt fra ørne og andefugle til sangfugle og spurvefugle som trofæer eller for sporten i at kunne ramme de forsvarsløse fugle. Det får hvert år fugleaktivister fra hele verden til at tage til Malta for at beskytte fuglene i træktiden.

Links