Vild milepæl: Tim har indtastet en million fugleobservationer

fredag 19. marts 2021 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
Tim Andersen har nået en imponerende rekord med mere end en million fugleobservationer indtastet i DOFbasen. Det er ikke bare en flot indsats, det er også et værdifuldt bidrag til overvågningen af Danmarks fugle.
af Anton Gundersen Lihn

Tim Andersen foto Thomas W. JohansenTim Andersen har kigget på fugle siden han var 12 år. Her er det den 21. februar 2021 ved Vidåslusen ved Højer, hvor Tim Andersen tilføjer endnu flere observationer til listen, der tæller mere end en million observationer, som han har indtastet i DOFbasen. Foto: Thomas W. Johansen.

For første gang har en af DOFbasens brugere rundet en million observationer. Det er Tim Andersen fra Brøndby, der med kikkert og notesblok har nået den imponerende milepæl.

Det er et enormt stykke arbejde, Tim Andersen har gjort, og det bliver der sat stor pris på, siger biolog i DOF og ansvarlig for DOFbasen, Timme Nyegaard.

- Det er en utrolig indsats fra Tim Andersen. Det er helt uden for kategori, den ihærdighed han har lagt for dagen. Det er vi meget taknemmelige for. Og det bedste af det hele er, at vi ved, at det er kvalitet. Tim Andersen har styr på sine fugle. Det er en million gode observationer, som vi kan regne med. Det er meget værdifuldt, siger han.

Tim Andersen var godt klar over, at han var ved at nå millionen, men opdagede ikke selv, at han rundede milepælen, før en anden ornitolog gjorde ham opmærksom på det.

Måske en øl til at fejre millionen

- Det er ikke noget, jeg går så højt op i. For mig handler det mest om at få afleveret det (observationerne red.) på en pæn måde. Når man stiller træskoene, skal der ikke ligge otte kasser med notesbøger, som ingen gider at røre ved. Observationerne skal kunne bruges, hvis der er nogen, der skulle få lyst til det. Det er den vigtigste bevæggrund for mig, siger Tim Andersen.

Skal du fejre det?

- Det kan da godt være, at jeg drikker en øl på et tidspunkt, siger han.

Tim Andersen begyndte at kigge fugle som 12-årig i 1961. Helt præcist er det blevet til 1.000.877 (12.03.2021) indtastninger af næsten 75 millioner fugle i løbet af de 60 år, der er gået. Udover sit aktuelle fuglekiggeri er Tim Andersen også i gang med at indtaste gamle observationer ind fra før DOFbasen så dagens lys i 2002.

Tims observationer per ar

Tim Andersen har noteret fugleobservationer siden 1961, hvor han begyndte at kigget på fugle. Men DOFbasen kom først til i 2002, hvor det blev muligt selv at indtaste sine observationer. Derfor har Tim Andersen møjsommeligt indtastet mange af sine gamle observationer fra før DOFbasens tid. Bølgedalen på grafen fra 1986 til 2003 skyldes ikke, at Tim Andersen ikke kiggede på fugle. Han er bare ikke kommet til at indtaste hele indholdet af notesbøgerne fra den periode endnu, forklarer han. Graf: Timme Nyegaard.

Et værdifuldt bidrag drevet af nysgerrighed

Tim Andersen forklarer, at han godt kan bruge en time eller mere, hver gang han kommer hjem fra en tur, på at indtaste observationer ind i DOFbasen, især hvis han har været mange forskellige steder.

Hvad er det, der får dig til at blive ved?

- Det er jo nysgerrighed. Hvad er der sket siden sidst, jeg var ude? Og i forhold til at indtaste, så handler det om at observationerne skal være tilgængelige for andre, siger Tim Andersen.

Tim Andersen 11 03 2021 alle obs i DOFbasen3Tim Andersen har stort set observeret fugle overalt i hele Danmark. Der er imidlertid nogle steder, der er mere velbesøgt af Tim Andersen end andre steder. Højdespringeren er Ishøj Strand, hvor Tim Andersen har indtastet 119.639 observationer. Derudover er det Ølsemagle Revle (75.826), Avedøre Holme (63.987) og Damhussøen (59.034), der står for store mængder af Tim Andersens observationer. Kort: Timme Nyegaard.

Det er netop selve indtastningen, der gør Tim Andersens ihærdighed særligt værdifuld. Når observationerne er indtastet i DOFbasen bliver de en del af et vigtigt datagrundlag, der kan bruges af såvel forskere, som beslutningstagere.

- Vi har rigtig mange dygtige og meget aktive observatører i DOFbasen, der gennem deres flittighed og ihærdighed bidrager til vores overvågning af fuglelivet i Danmark. Det arbejde er uvurderligt, og det er vi meget taknemmelige for. Og her har Tim Andersen leveret et exceptionelt stort bidrag, siger Timme Nyegaard.

I 2013 modtog Tim Andersen DOF’s hæderspris for sit frivillige arbejde med og for fuglene i DOF.

DOFbasen har årligt mere end 3000 aktive brugere, der dagligt indtaster over 6000 observationer i gennemsnit.

Siden DOFbasens begyndelse i 2002 er der indtastet 26.854.624 observationer.

Timme Nyegaard, biolog og ansvarlig for DOFbasen