Snehvid musvåge vækker opsigt ved motorvej

tirsdag 14. februar 2006 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
En albino-musvåge har stiftet familie ved Gevninge nær Holbæk-motorvejen. Den kridhvide rovfugl vækker opsigt, for den lyser bogstaveligt op i landskabet, oplyser DOF.
Han er renhvid som en grønlandsk jagtfalk. Og han kan minde om en sneugle. Men han er en dansk musvåge på jagt efter grå mus. Og så er han fra Gevninge vest for Roskilde.
Desuden er hans livshistorie usædvanlig, for det er yderst sjældent, at albinoer overlever mange år i naturen.

- Den hvide musvåge har holdt til i området nær Holbæk-motorvejen ved Gevninge vest for Roskilde i mindst 4 år. Ifølge ejeren af den lille skov, hvor albino-rovfuglen yngler, har den fået unger ud at flyve i hvert fald de seneste tre sæsoner, siger Knud Flensted, der er biolog i Dansk
Ornitologisk Forening (DOF).

Biologen kalder det bemærkelsesværdigt, at den kridhvide rovfugl tilsyneladende er blevet en midaldrende herre, for normalt skiller albinoer sig så meget ud i naturen, at de har problemer med at overleve.

- Vores erfaringer med albinoer fortæller, at disse lysende hvide eksemplarer sjældent bliver gamle. Albinistiske småfugle er lette at se for rovfugle, så hvide spurvefugle dør typisk i en meget ung alder. Også på andre områder er albinoer ofte svagelige. Hos større fugle er der en tendens til, at albinoer i mere eller mindre udpræget grad bliver udstødte, fordi de skiller sig ud. At den hvide musvåge ved Gevninge har et fast territorium sammen med en normalfarvet hun, som den tilsyneladende har dannet par med i adskillige år, er meget bemærkelsesværdigt, siger Knud Flensted.

Men hvordan ved man i grunden, at den hvide musvåge er en han, for normalt er det i felten vanskeligt at se forskel på hanner og hunner?
Det svar kan fuglefotografen Helge Sørensen, der er mester for de smukke fotos af den hvide musvåge, give.

- Jeg har fulgt albino-hannen i flere år. Om foråret, når parret hævder territorium, er det vores hvide musvåge, som på maskulin vis styrtdykker over redestedet for at vise, at området er hans. Og når man oplever de to musvåger sammen, kan man sagtens se, at den brune normalt farvede hun er kraftigere end sin hvide mage. Hos musvåger er hunnen altid en tand større end hannen, siger Helge Sørensen.

Fuglefotografens fotos antyder, at den kridhvide musvåge fra Gevninge er en klassisk, renlivet albino. Den er 100 procent hvid, og benene og næbbet er blege. Desuden er der et rødligt skær i ansigtet omkring øjnene. Sandsynligheden taler for, at musvågen har helt røde øjne, som en albino skal have.

Hvordan så med afkommet? Vil hvide musvåger blive mere almindelige på Sjælland, fordi Gevninge-hannen fostrer unger hvert år?

- Alle de unger, som den hvide og brune musvåge fra Gevninge får ud at flyve, vil bære genet for albinisme, men de vil alle være normalt farvede, hvis hunnen er en helt normal musvåge. Hvis en af de disse unger med albino-genet danner par med en anden musvåge, der også bærer genet for fravær af farvestof, vil hver fjerde af deres unger blive rene albinoer. Men der er altså rigtigt langt mellem de situationer, hvor to fugle, der bærer albino-genet, mødes og så at sige fører den hvide farve ud i livet. Og det er ekstremt sjældent, at to rene albinoer danner par. Hvis det sker, bliver alle deres unger renhvide, siger Knud Flensted.

Yderligere oplysninger fås hos biolog Knud N. Flensted, Dansk Ornitologisk Forening,
tlf. 33 31 44 04.

Se flere fotos af den hvide musvåge på fuglefotograf Helge Sørensens hjemmeside

Henvendelse om fotos af albino-musvågen kan ske til Helge Sørensen, mobil: 29 91 86 56.