Terner trives med terrorsikring
tirsdag 24. juli 2007 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
På Esbjerg Havn har et lukket, terrorsikret område givet grundlag for en koloni af sjældne dværgterner, oplyser DOF. Ved et uheld er årets kuld dog gået tabt, og nu foreslår ornitologer, at ternerne får en kunstig ø i form af et udrangeret skib stillet til rådighed
Jan Skriver
Hvad har Osama bin Laden og 11. september med den ganske lille dværgterne, der er en fugl i tilbagegang i Europas natur, at gøre?
Intet som helst og så alligevel.
For den jordrugende terne har brug for et fredeligt sted med sand og småsten til at etablere sin koloni, hvor den fri for forstyrrelser kan udruge sine godt camouflerede æg og opfostre sine i begyndelsen blot humlebistore unger af alt godt fra havet.
Den fred og ro fandt op imod 30 par dværgterner - det er omkring 20 procent af Danmarks ynglebestand af arten - i den del af containerhavnen i Esbjerg, der med afsæt i terrorismens rædselsdag 11. september er blevet lukket for offentlig færdsel som et lokalt led i den internationale forebyggelse af terror.
Ternerne udnyttede straks den vestjyske terrorsikring til egen trivsel.
Men ved et uheld er ternernes reder blevet tromlet ned af maskiner, og nu opfordrer ornitologerne havnemyndighederne til at give de sårbare ynglefugle alternative redemuligheder i Esbjerg.
- Dværgternen står på EF-fuglebeskyttelsesdirektivets liste over arter, der kræver en særlig beskyttelse. Og den er anført som en næsten truet art på den danske rødliste.
Overalt i Europa er den lille terne i generel tilbagegang, og Danmark har et medansvar for at beskytte og give den de bedste betingelser for at yngle. Så det var ærgerligt, at terrorsikringen ikke var nogen sikkerhed på de indre linier, siger Henrik Brandt, der er formand for Dansk Ornitologisk Forening (DOF) i Sydvestjylland.
- For at råde bod på uheldet, fik vi kort efter kollapset i ternekolonien havneadministrationen til at læsse sand ud i nabolaget, så fuglene kunne etablere sig et nyt sted. Men det skete desværre for sent, så dværgternerne får ikke noget ud af sæsonen 2007, selv om alt tegnede lyst i foråret.
- Havnemyndighederne, som gerne vil have en grøn profil, har stillet os i udsigt, at dværgternerne i foråret 2008 vil ankomme til en mere sikker yngleplads, siger formanden for DOF Sydvestjylland, der bogstaveligt talt arbejder på at søsætte et fundament for fremtidens dværgterner i den nordlige del af Vadehavet.
- Det er vores plan at få fat i et udrangeret skib, hvis dæk vi kan fylde med sand, så dværgterner og havterner kan blive fristet til at slå sig ned og yngle. Som udgangspunkt arbejder vi på at få myndighedernes tilladelse til at bruge det udrangerede skib som en slags kunstig ø, der før fuglenes yngletid kan bugseres ud i farvandet mellem Esbjerg og Fanø. Når ternerne har fået deres unger på vingerne og har forladt skuden, kan vi bringe skibet ind igen i vinterhalvåret.
Naturligvis skal det udrangerede skib med de forhåbentlig talstærke ynglekolonier ligge for anker et sted, hvor det ikke på nogen måde kan genere skibstrafikken, siger Henrik Brandt.
- Arter som dværgternen og havternen er i disse år voldsomt trængt i den danske kystnatur. Dels fordi der er massive forstyrrelser på grund af turisme, dels fordi der er så mange ræve og mink i de områder, som fuglene er afhængige af, at rovdyrene kan ødelægge ynglesæsonerne, siger DOF-formanden i Sydvestjylland, der i øjeblikket søger sponsorer til terne-skibet. Med eller uden lanterner.
Yderligere oplysninger fås hos:
Henrik Brandt, DOF-Sydvestjylland.
Tlf. 75 11 54 26.
Mobil: 23 80 43 22.
Intet som helst og så alligevel.
For den jordrugende terne har brug for et fredeligt sted med sand og småsten til at etablere sin koloni, hvor den fri for forstyrrelser kan udruge sine godt camouflerede æg og opfostre sine i begyndelsen blot humlebistore unger af alt godt fra havet.
Den fred og ro fandt op imod 30 par dværgterner - det er omkring 20 procent af Danmarks ynglebestand af arten - i den del af containerhavnen i Esbjerg, der med afsæt i terrorismens rædselsdag 11. september er blevet lukket for offentlig færdsel som et lokalt led i den internationale forebyggelse af terror.
Ternerne udnyttede straks den vestjyske terrorsikring til egen trivsel.
Men ved et uheld er ternernes reder blevet tromlet ned af maskiner, og nu opfordrer ornitologerne havnemyndighederne til at give de sårbare ynglefugle alternative redemuligheder i Esbjerg.
- Dværgternen står på EF-fuglebeskyttelsesdirektivets liste over arter, der kræver en særlig beskyttelse. Og den er anført som en næsten truet art på den danske rødliste.
Overalt i Europa er den lille terne i generel tilbagegang, og Danmark har et medansvar for at beskytte og give den de bedste betingelser for at yngle. Så det var ærgerligt, at terrorsikringen ikke var nogen sikkerhed på de indre linier, siger Henrik Brandt, der er formand for Dansk Ornitologisk Forening (DOF) i Sydvestjylland.
- For at råde bod på uheldet, fik vi kort efter kollapset i ternekolonien havneadministrationen til at læsse sand ud i nabolaget, så fuglene kunne etablere sig et nyt sted. Men det skete desværre for sent, så dværgternerne får ikke noget ud af sæsonen 2007, selv om alt tegnede lyst i foråret.
- Havnemyndighederne, som gerne vil have en grøn profil, har stillet os i udsigt, at dværgternerne i foråret 2008 vil ankomme til en mere sikker yngleplads, siger formanden for DOF Sydvestjylland, der bogstaveligt talt arbejder på at søsætte et fundament for fremtidens dværgterner i den nordlige del af Vadehavet.
- Det er vores plan at få fat i et udrangeret skib, hvis dæk vi kan fylde med sand, så dværgterner og havterner kan blive fristet til at slå sig ned og yngle. Som udgangspunkt arbejder vi på at få myndighedernes tilladelse til at bruge det udrangerede skib som en slags kunstig ø, der før fuglenes yngletid kan bugseres ud i farvandet mellem Esbjerg og Fanø. Når ternerne har fået deres unger på vingerne og har forladt skuden, kan vi bringe skibet ind igen i vinterhalvåret.
Naturligvis skal det udrangerede skib med de forhåbentlig talstærke ynglekolonier ligge for anker et sted, hvor det ikke på nogen måde kan genere skibstrafikken, siger Henrik Brandt.
- Arter som dværgternen og havternen er i disse år voldsomt trængt i den danske kystnatur. Dels fordi der er massive forstyrrelser på grund af turisme, dels fordi der er så mange ræve og mink i de områder, som fuglene er afhængige af, at rovdyrene kan ødelægge ynglesæsonerne, siger DOF-formanden i Sydvestjylland, der i øjeblikket søger sponsorer til terne-skibet. Med eller uden lanterner.
Yderligere oplysninger fås hos:
Henrik Brandt, DOF-Sydvestjylland.
Tlf. 75 11 54 26.
Mobil: 23 80 43 22.