Nyhedsoversigt

Millioner til Store Åmose kan give mange flere fugle og bedre natur

mandag 16. februar 2015
En aftale mellem regeringen, SF og Enhedslisten sikrer 45 millioner kroner til Store Åmose i Vestsjælland. Det kan give et natur- og fugleområde, der ikke er set magen til på Sjælland med ynglende havørn, trane og fiskeørn, mener en lokal ornitolog.

Oplev Danmarks største rovfugl på Ørnens Dag

tirsdag 10. februar 2015
Mål dit eget vingefang i forhold til havørnens. Oplev havørnens imponerende vingefang, når den flyver rundt ved vandet. Kom helt tæt på havørnen gennem kikkert og teleskop. Lær om havørnens spændende adfærd og biologi. Alt det og meget mere kan du opleve, når Dansk Ornitologisk Forening (DOF) for tiende gang holder Ørnens Dag 17 steder i hele landet. Det sker søndag den 22. februar 2015.

Renere vand har halveret bestanden af ederfugle

tirsdag 10. februar 2015
Mindre forurening fører til færre ederfugle, viser dansk fugleforskning. Siden 1990 er en bestand på cirka 1.000.000 ederfugle i Nordvesteuropa reduceret til rundt regnet 500.000 individer. Nedgangen er sket i takt med, at landbruget bruger mindre gødning. Færre næringsstoffer giver et renere vandmiljø med ringere mængder af muslinger, som ederfuglene lever af.

Gåsebestand begrænses til 60.000 fugle

tirsdag 3. februar 2015
Den første internationale forvaltningsplan for en dansk fugleart ser ud til at virke. Bestanden af kortnæbbede gæs vil om få år være reduceret fra 85.000 til 60.000 fugle, skriver bladet Fugle og Natur, medlemsblad for Dansk Ornitologisk Forening.

Plads til 1000 røde drager i Danmark

tirsdag 3. februar 2015
Den store flotte rovfugl rød glente med tilnavnet ”den røde drage” er i klar fremgang i Danmark. En ny analyse fra Dansk Ornitologisk Forening afslører, hvor i Danmark vi kan forvente flere ynglende glenter i fremtiden. Det er formentlig realistisk med 500 ynglepar eller 1000 fugle. I fremtidens klima får Danmark også et større ansvar for arten, skriver bladet Fugle og Natur.

Mindst 346 ørne holder vinter i Danmark

fredag 30. januar 2015
I disse vinteruger kan Nordeuropas største vingefang, havørnen, opleves på de fleste egne af Danmark. Med Sydfyn, Sydhavsøerne, Sydsjælland og Nordsjælland som de helt store ørneområder. Det viser Dansk Ornitologisk Forenings (DOF) nationale midvintertælling af ørne

Hvad vil oppositionen med naturen i Danmark?

mandag 26. januar 2015
Der var drøje hug fra oppositionen under 1.-behandlingen af regeringens lovforslag om Naturplan Danmark forrige uge . Det kalder på et svar fra oppositionen. Hvad vil den med naturen?

Isfugl er Danmarks flotteste fugl

søndag 25. januar 2015
Den lille og meget farvestrålende fiskefanger, isfugl, er kåret til Danmarks flotteste fugl af Dansk Ornitologisk Forenings Facebook-følgere. 12 arter var nomineret af Facebook-følgerne.

Ørne tælles: Udsigt til ørne i alle egne af Danmark

onsdag 21. januar 2015
De danske havørne opholder sig meget spredt i landskabet på grund af den milde vinter. Derfor vil der formentlig kunne ses havørne ved de fleste større danske søer, fjorde og fuglerige kystområder, når DOF’s nationale midvintertælling af ørne finder sted i weekenden.

Sangsvane-flokke skal tælles i Danmark

torsdag 15. januar 2015
Danmark er sangsvanens vigtigste land om vinteren. Antallet af sangsvaner på vinterophold i Danmark er tredoblet i løbet af cirka 25 år. Mindst 120 svanetællere vil i weekenden 17-18. januar begive sig ud i det danske landskab for at tælle sangsvaner og pibesvaner.

FORRIGE     1  |  ...  |  90  |  91  |  92  |  93  |  94  |  ...  |  215     NÆSTE