Nyhedsoversigt

Se havets alke fra land

tirsdag 18. februar 2014
Hvis landkrabber vil opleve den pingvinlignende alk, må de opsøge lokaliteter, hvor havet er dybt og rigt på fiskestimer helt tæt på kysten

Ugens vinterfuglested: Bøjden Nor

tirsdag 18. februar 2014
Hvis man vil se bjergænder om vinteren, er Bøjden Nor en af de bedste lokaliteter i Danmark. Og så er der mange andre ænder, svaner og blishøns.

Oplev Danmarks største rovfugl på Ørnens Dag

onsdag 12. februar 2014
Mål dit eget vingefang i forhold til havørnens. Oplev havørnens imponerende vingefang, når den flyver rundt ved vandet. Kom helt tæt på havørnen gennem kikkert og teleskop. Lær om havørnens spændende adfærd og biologi. Alt det, og meget mere, kan du opleve, når DOF for 9. gang holder Ørnens Dag 16 steder i hele landet 16. februar 2014

Ugens vinterfuglested: Tørning Mølle og Hindemade

tirsdag 11. februar 2014
På en flot gåtur fra Tørning Mølle til Christiansdal Vandkraftanlæg får man ikke kun frisk luft, men også gode chancer for at se isfugl og vandstær. Længere østpå byder Hindemade på ænder, svaner og skalleslugere.

Cirka 350 ørne holder vinter i Danmark

tirsdag 11. februar 2014
DOF’s nationale midvintertælling af ørne har afsløret, at Vestdanmark er ved at nærme sig Østdanmark som havørneland. Der bliver rigeligt at spejde efter på Ørnens Dag, som Dansk Ornitologisk Forening indbyder danskerne til søndag 16. februar

Ny miljøminister skal holde kursen mod mere natur

tirsdag 4. februar 2014
Hold fast i den naturpolitik, som vi begyndte at se under den nu forhenværende SF-miljøminister. Få etableret Den Danske Naturfond ved lov inden sommerferien. Få udlagt et naturnetværk. Opret de vedtagede randzoner. Og få så lavet Naturplan Danmark, som vi har fået stillet i udsigt i slutningen af 2014. Desuden haster det med en strategi for biodiversiteten i Danmark. Sådan lyder opfordringerne til den nye miljøminister fra formanden for Dansk Ornitologisk Forening.

Ugens vinterfuglested: Stubbe Sø

mandag 3. februar 2014
Et fugletårn ved Stubbe Sø giver en flot udsigt over rastende svaner, gæs, ænder og skalleslugere på vandet og talrige rastende skarv i en trægruppe. Havørn ses jævnligt.

Lokale overvåger dansk miljøprojekt i Afrika

mandag 3. februar 2014
Naboerne holder øje med bjergskoven i Echuya i Uganda. Low-key monitoring eller lokalbaseret overvågning er en vigtig del af Dansk Ornitologisk Forenings miljøprojekt i området, skriver bladet Fugle og Natur.

Her bør den ny Naturfond bruge pengene

søndag 2. februar 2014
Den Danske Naturfond er en af de vigtigste nyheder for den danske natur i årevis. Naturfonden var en del af finanslovaftalen i november. Nu foreslår Dansk Ornitologisk Forening, at pengene bruges på truede fuglelokaliteter som Tøndermarsken, Mandø og Værnengene og på truede naturtyper som naturskov og overdrev, skriver bladet Fugle og Natur.

Flyv som en rød glente i Skagen

onsdag 29. januar 2014
Børn og voksne skal få følelsen og oplevelse af at flyve som en rød glente på træk. De kan se fugle helt tæt på ved fremvisning fra ringmærkere. Der kommer ny og spændende viden om trækfugle og om Skagen som Danmarks bedste lokalitet, hvor man kan se fugletræk på tæt hold.

FORRIGE     1  |  ...  |  100  |  101  |  102  |  103  |  104  |  ...  |  215     NÆSTE