Nyhedsoversigt

Nye fuglebeskyttelsesområder på en million hektar er udpeget

tirsdag 30. november 2021
Seks nye fuglebeskyttelsesområder er udpeget i de danske farvande. Beskyttelsen af havfuglene omkring Danmark er tiltrængt, så udpegningen glæder Dansk Ornitologisk Forening/BirdLife Danmark.

Jægere og ornitologer vil stoppe rovfugledrab

mandag 29. november 2021
Det skal være helt slut med drab på rovfugle i den danske natur, lyder det fra Dansk Ornitologisk Forening (DOF) og Danmarks Jægerforbund (DJ), der nu indgår et ’rovfuglepartnerskab’. Den fælles interesse for naturen og rovfuglene vejer tungere end uenighederne. Derfor begynder DOF og DJ et samarbejde om at udbrede kendskabet til rovfuglenes biologi og rolle i naturen.

DOF’s hæderspris 2021: Thorkil holdt trækrute farbar for tajgasædgæs

fredag 26. november 2021
Otte 150 meter høje vindmøller ville være blevet dødsfælder for truede tajgasædgæs. Men planerne blev bremset, inden møllevinger og gåsevinger for alvor kom på kollisionskurs. Blandt andre takket være Thorkil Brandt, der er gåsetæller af Guds nåde.

60 år: Fuglenes direktør fylder år

fredag 19. november 2021
Som direktør for DOF ser Sigrid Andersens det som sin fornemste opgave at få organisationens mennesker til at trives og bruge deres energi på det, de brænder for. Nemlig fuglene og naturens bedste.

KV21: Tillykke med valget, nu skal de grønne løfter indfries

torsdag 18. november 2021
Kommunalvalget blev det grønneste nogensinde. Det glæder DOF BirdLife, der nu ser frem til, at de nyvalgte kandidater trækker i arbejdstøjet og leverer konkrete grønne løsninger for naturen og klimaet.

Halvsløj COP26 havde lyspunkt for skove og natur

søndag 14. november 2021
Klimatopmødets sluttekst endte skuffende uambitiøs for klimaet. Det kan kun blive bedre, og det skal det blive. Der var dog enkelte lyspunkter blandt aftalerne, blandt andet i forhold til beskyttelse af skov, der er særdeles væsentligt for både klimaet og biodiversiteten.

Fuglesangen er skruet ned: Man kan høre at naturen er i krise

torsdag 11. november 2021
Fuglenes morgenkor er mindre kraftigt, og der er færre forskellige lyde i det samlede kor, viser ny forskning. Det går ud over vores tilknytning til naturen og vores motivation for at passe på den, mener forskerne. Medforfatter og biolog i DOF BirdLife, Daniel Palm Eskildsen kalder resultatet foruroligende.

Fokus på forskning og forvaltning: Fra ornitologiens Indiana Jones over råger til nyt om gæs

fredag 5. november 2021
Temaet var ”Dansk fugleforskning i et internationalt perspektiv”, da Videnskabeligt Udvalg i Dansk Ornitologisk Forening (DOF) gav en slumrende tradition ny luft under vingerne.

Ny fugleart for Danmark: Nordamerikansk eremitdrossel ringmærket på Christiansø

onsdag 3. november 2021
Onsdag 3. november klokken 11.30 blev en ny art føjet til listen over fuglearter set i Danmark, der nu tæller 490 arter. Det skete, da ringmærkeren Anton Herrig Liebermann på Christiansø fangede et eksemplar af denne nordamerikanske drosselart, som kun er set én gang tidligere i Skandinavien.

Dansk samarbejde skal støtte truede pingviner og havnatur

torsdag 28. oktober 2021
International beskyttelse af verdens truede pingviner får nu støtte fra et nyt dansk samarbejde mellem DOF BirdLife og Kattegatcenteret. Et nyt pingvinanlæg skal sætte fokus på de omfattende trusler mod havets fugle og natur.

FORRIGE     1  |  ...  |  26  |  27  |  28  |  29  |  30  |  ...  |  216     NÆSTE