Nyhedsoversigt

NGO'er og forskere: Danmark skal afvise ødelæggende handelsaftale

onsdag 10. februar 2021
En ny handelsaftale mellem EU og fire Sydamerikanske lande vil skade både klimaet og biodiversiteten. Derfor skal Danmark afvise udkastet til aftalen, lyder opfordringen fra 20 organisationer og 17 forskere i et åbent brev til danske politikere.

Ny afhandling: Danmarks fuglebestand større end for 200 år siden

onsdag 10. februar 2021
Omkring år 1800 var der i størrelsesordenen 10 millioner par ynglefugle i Danmark. Herefter øgedes den samlede bestand til over 16 millioner par i 1900-tallet, især på grund af mere skov og langt flere træer og buske i landskabet. De seneste par årtier er antallet af ynglefugle i Danmark så faldet til under 14 millioner par, især fordi fuglene er gået kraftigt tilbage i landbrugslandet, skriver bladet Fugle & Natur.

Kulde og sne får nattens troldfugle frem i lyset

mandag 8. februar 2021
De seneste vinteruger er der observeret usædvanligt mange skovsnepper over det meste af Danmark. Skovens brunstribede vadefugl hører til de mest sky og bedst camouflerede nat-aktive fugle i den danske natur, men vintervejret har tvunget mange skovsnepper frem i det fri i dagslys. Også haver og byområder får besøg af skovsneppen.

Bæredygtige investeringer hjælper klima og biodiversitet

onsdag 3. februar 2021
DOF’s Klima- og biodiversitetsfond kan se frem til en donation, hver gang der investeres for minimum 200.000 kroner hos Merkur Andelskasse. En ny aftale skal give flere donationer og grønnere investeringer.

Dødsfælde i fuglebeskyttelsesområde: Fiskeørne og store hornugler truet af usynlige net over dambrug

mandag 1. februar 2021
Trådnet spændt ud over dambrug er dødsfælder for fiskeørne, der styrtdykker efter fisk. To af Danmarks blot fire-fem ynglepar af fiskeørn vil være truet, når de til foråret ankommer fra vinterophold i Afrika. Dansk Ornitologisk Forening (DOF) opfordrer veterinærmyndighederne til at give en dambrugsejer dispensation til at fjerne de lovpligtige net over fiskedamme, der ligger i hjertet af Klosterheden Plantage, fordi der yngler fiskeørn og stor hornugle i plantagen. Området er af EU udlagt som fuglebeskyttelsesområde blandt andet.

Udsætning af gråænder er fem gange højere end officielle tal: DOF kræver stop for udsætning

mandag 25. januar 2021
Der er rod i udsætningen af gråænder. Flere end 300.000 gråænder produceres årligt til jagt, men kun cirka 60.000 er registreret udsat per år. Det ligner snyd, det er kritisabelt, og derfor må udsætningerne af gråænder stoppes fuldstændigt, mener DOF.

GPS-teknik fortæller nyt om fugletrækket: Solsort fløj nonstop til England fra Skagen Odde

fredag 22. januar 2021
I efteråret 2020 blev 30 solsorte fanget af ringmærkere på Dansk Ornitologisk Forenings (DOF) fuglestationer i Skagen og Blåvand. Solsorterne, der er i drosselfamilien, er med i et europæisk forskningsprojekt, der ved hjælp af GPS-sendere skal afsløre fuglenes rejseruter og rastepladser. En af solsorterne fra Skagen har sendt nyt fra trækket over Nordsøen. GPS-teknikken er blevet så raffineret, at også fuglefaunaens letvægtere kan få sendere på ryggen.

Kun anden gang i Danmark: Prærietrane fra Nordamerika holder vinter på Sydsjælland

fredag 15. januar 2021
En sjælden prærietrane fra Nordamerika blev i går opdaget på en mark mellem Vordingborg og Næstved. Fuglen opholder sig formentlig fortsat i området omkring Avnø og vil blive eftersøgt flittigt af ornitologer fra nær og fjern.

Trods sne og kulde: Ny rekord af røde glenter

fredag 15. januar 2021
En landsdækkende tælling den forgangne weekend resulterede i 439 røde glenter i Danmark. Aldrig tidligere har den danske midvinter budt på så mange af de røde rovfugle.

Ny giftsag kræver rovfugleofre: Musvåger fundet døde i Hillerød

onsdag 13. januar 2021
Center for Diagnostik DTU har obduceret to musvåger fra Jagtvej i Hillerød. Konklusion: begge rovfugle er døde af insektgiften methomyl, der har lammet musvågernes åndedrætsmuskler. Giften har været forbudt i EU siden 2008.

FORRIGE     1  |  ...  |  35  |  36  |  37  |  38  |  39  |  ...  |  216     NÆSTE