Nyhedsoversigt

Vild græsning med vilde heste på Lolland

tirsdag 24. april 2018
Fugleværnsfonden starter nu et projekt med vildgræsning i Saksfjed-Hyllekrog reservatet på Lolland. Medarbejderne er 18 vilde heste, suppleret med økologiske køer og en naturlig bestand af dåvildt. Det skriver DOF's medlemsblad, Fugle & Natur.

Europas mindste ugle tuder i Rold Skov

torsdag 19. april 2018
En enlig spurveugle holder på tredje måned til i Rold Skov. Det er næppe urealistisk, at den blot stærestore ugle, der er en af verdens mindste uglearter, kan begynde at yngle i de danske skove. Indvandringen kan ske fra både Norge, Sverige og Tyskland.

Ny fuglerig sø til vandfugle efter 256 års tørlægning

fredag 13. april 2018
I 1760’erne var Birkesø i Lille Vildmose en del af Danmarkshistoriens første landvindingsprojekt. For fire måneder siden blev mosevandet på ny sluppet løs over landbrugsjorden. Og nu er den 130 hektar store, lavvandede sø forårsklar til en ny epoke som en af landets fuglerigeste søer.

Sent forår sender et eksplosivt tranetræk afsted mod nord

torsdag 5. april 2018
Efter en lang vinter præget af sibirisk kulde har foråret fået hul igennem. Trækket af traner har været massivt over den østlige del af Danmark på det seneste. Med afsæt fra halvøen Rügen i Nordtyskland er flokkene på vej nordpå. De næste dage vil fortsat give udsigt til trane-kiler, der pløjer himmelen på de store fugles rejse mod moserne i Skandinavien.

DOF udlodder all inclusive fugleture til Kaukasus for to unge frivillige

lørdag 31. marts 2018
Takket være DOFs partnerskab med BirdLife International får to unge danskere nu muligheden for at deltage i et internationalt projekt, der skal kortlægge bestanden af ådselgribbe i Kaukasus.

Natugler og tårnfalke skal være flyvende rottefængere

onsdag 21. marts 2018
Med assistance fra DOF Østjylland sætter Vejdirektoratet redekasser op til natugler og tårnfalke. Formålet er at bruge fuglekløer i stedet for gift i kampen mod rotter og mus på rastepladser langs motorvejen.

Yngleklar havørn dræbt af forbudt gift

onsdag 21. marts 2018
En voksen og ynglemoden havørn er på en mark i nærheden af Juelsminde i Østjylland blevet offer for illegal gift. DTU Veterinærinstituttet har fastslået dødsårsagen til insektgiften carbofuran, der siden 2008 har været ulovlig at bruge og besidde i EU. Dansk Ornitologisk Forening (DOF) har anmeldt giftdrabet til Sydøstjyllands Politi.

Sibirisk kulde giver nedtur for gærdesmutten

fredag 16. marts 2018
Vinteren har været hård ved flere af de fastboende sangfugle i det danske fuglekor. Den næstmindste solist, gærdesmutten, har haft en fødeknap tid på det seneste. Så nu er der udsigt til et forår med mindre sang og færre ynglepar.

Danske kongeørne jager en varieret kost med klare livretter

fredag 16. marts 2018
Fasaner, andefugle, kragefugle, duer og gnavere er kongeørnens foretrukne føde i Danmark, viser en ny analyse af gylp og bytterester fra ørnenes jagter. Men kongeørnen er ikke nogen kostforagter. Den kan jage mindst 73 arter af fugle, pattedyr og krybdyr.

Mange troldfugle set i kulde og sne

torsdag 8. marts 2018
De senere uger er der set usædvanligt mange skovsnepper i det meste af Danmark. Skovsneppen hører ellers til de mest sky og bedst camouflerede fugle i den danske natur. Men vintervejret har tvunget fuglene frem i det fri i dagens lys.

FORRIGE     1  |  ...  |  62  |  63  |  64  |  65  |  66  |  ...  |  216     NÆSTE