Nyhedsoversigt

Ederfugle til tælling: Østersøens bestand af ederfugle er halveret

tirsdag 30. marts 2021
En vinterbestand på cirka 1.000.000 edderfugle er i løbet af tre årtier reduceret til rundt regnet 500.000 individer. Tilbagegangen for Østersøområdets ederfugle er markant for hunnerne, der i disse uger registreres særligt nøje, når de i hurtig flugt trækker forbi Hyllekrog på Lolland og Gedser på Falster.

Dødsfælde i EU-fuglebeskyttelsesområde: Fiskeørne i akut livsfare på grund af ’usynlige’ net

mandag 29. marts 2021
Det er skandaløst, at hverken Miljøministeriet eller Fødevareministeriet er deres ansvar bevidst i en sag om fuglefarlige trådnet over dambrug i et EU-fuglebeskyttelsesområde, mener Dansk Ornitologisk Forening (DOF). Et af Danmarks kun 5-6 ynglepar af fiskeørn er dagligt i overhængende livsfare på grund af nettene. Fiskeørnene ankom til deres yngleområde i Klosterheden Plantage lørdag 27. marts fra vinterkvartererne i Afrika.

Langbenet gæst fra fjerne egne: Prærietrane på turné i Danmark

søndag 28. marts 2021
En ekstremt sjælden prærietrane fra Nordamerika eller Østsibirien blev i januar opdaget på Sydsjælland. Senere trak den til egnen øst for Hundested. Så blev den spottet ved Gravlev Sø i Rold Skov. Nu er den set i en ådal øst for Viborg. Hvad bliver next stop for den grå trane fra fjerne egne?

Nye fuglebeskyttelsesområder: Det er en kæmpestor forbedring

fredag 26. marts 2021
Regeringen vil udpege seks nye fuglebeskyttelsesområder. Det er en stor forbedring af beskyttelsen af havnaturen, mener DOF BirdLife. Særligt på grund af Danmarks vigtige betydning for en række havfuglearter.

Nye tider for trækkende traner: Tranens rejse mod nord har skiftet karakter

torsdag 25. marts 2021
For få årtier siden var der ofte tale om en ketchupeffekt, hvor et massivt træk af traner over Østdanmark pludselig fandt sted i løbet af få dage med østenvind. Nu om dage siver flokke af traner i stedet over en bred front gennem længere tid uanset vindretningen over store dele af Sjælland og Sydøstdanmark.

Uglemor forsvundet: Flygtede fra reden og æggene

mandag 22. marts 2021
Et mysterium har ramt UgleTV. Søndag flygtede uglemor pludselig fra sin rede og æg. Hun er ikke set siden, derfor frygter DOF’s ugleekspert, at en forstyrrelse har spoleret ugleparrets ynglesæson.

Vild milepæl: Tim har indtastet en million fugleobservationer

fredag 19. marts 2021
Tim Andersen har nået en imponerende rekord med mere end en million fugleobservationer indtastet i DOFbasen. Det er ikke bare en flot indsats, det er også et værdifuldt bidrag til overvågningen af Danmarks fugle.

Spøgelset mellem tagrørene: Rørskovens hejre har fremgang i det skjulte

onsdag 17. marts 2021
Den er spøjs, den er sky, og så er den succesfuld. Den hemmelighedsfulde rørdrum har mangedoblet sin danske bestand i løbet af de seneste fire-fem årtier.

Åbent brev: Glem ikke marknaturen i landbrugspakken

mandag 15. marts 2021
Regeringen skal huske hensynet til biodiversiteten og give en håndsrækning til landbrugslandets trængte arter i arbejdet med landbrugspakken, lyder opfordringen i et åbent brev fra Dansk Ornitologisk Forening / BirdLife Danmark, Danmarks Jægerforbund og Danmarks Biavlerforening til miljøministeren og fødevareministeren.

Fugleinfluenzaen hærger i Danmark: Flere end 200 vilde fugle er påvist døde af fugleinfluenza på fire måneder

onsdag 10. marts 2021
Den meget smitsomme fugleinfluenza H5N8 har bredt sig til vilde fugle over hele Danmark. Det er gået særligt hårdt ud over vandrefalken, men også svaner og gæs er bukket under i foruroligende antal. Til gengæld er bestanden af danske havørne tilsyneladende gået næsten fri af virussygdommen. Den aktuelle fugleinfluenza er indtil nu påvist i 206 vilde fugle, der er fundet døde siden slutningen af oktober 2020. Udover H5N8 er der også påvist enkelte tilfælde med beslægtede virus af subtyperne H5N5 og H5N3.

FORRIGE     1  |  ...  |  33  |  34  |  35  |  36  |  37  |  ...  |  216     NÆSTE