Nyhedsoversigt

Sortspættes redetræer fældet ulovligt af Naturstyrelsen

onsdag 13. maj 2015
Det er forbudt at fælde sortspættens redetræ i ynglesæsonen. Alligevel er to træer blevet fældet i Gribskov, oven i købet af Naturstyrelsen, hvis ansvar det er at passe på redetræerne. Trist og ulovligt, siger DOF. Naturstyrelsen beklager.

Hejrekoloni fældet ulovligt i Odense

tirsdag 12. maj 2015
Dansk Ornitologisk Forening (DOF) har politianmeldt den kommunale Odense Renovation, fordi en af Fyns få fiskehejrekolonier blev fældet på renovationens område midt i marts. Fældningen skete i fuglenes yngletid, og det er ulovligt.

Havørn uden hoved og fødder var skudt med riffel

onsdag 6. maj 2015
På øen Lindholm ved Møn er en død havørn under mystiske omstændigheder fundet gemt under en bunke træpaller. Ørnens fødder og hoved var skåret af. Nu viser røntgenundersøgelser, at havørnen var skudt med en riffelkugle i sin ene vinge. Den lemlæstede ørn er derpå blevet dræbt.

23 arter breder sig som ynglefugle i Danmark

onsdag 6. maj 2015
Flere fuglearter yngler geografisk mere spredt i det danske landskab og tager et stigende antal lokaliteter i brug som yngleområder. Det viser det første år af DOF's Atlas III, der er den hidtil mest omfattende undersøgelse af den danske fuglefauna.

Ny direktør i Fugleværnsfonden

tirsdag 5. maj 2015
Fra 1. maj tiltræder Kristian Dammand Nielsen som Fugleværnsfondens nye direktør. Han afløser Elise Frydensberg, som går på pension efter 23 år.

Storken trues af miljøudspil fra EU

tirsdag 28. april 2015
Den folkekære hvide stork er udsat for en nærmest grotesk trussel fra EU. Alle åbne lossepladser skal være lukket i EU fra 2018. Men de åbne lossepladser i Spanien og Portugal er vigtige fødekilder for hele den vesteuropæiske bestand af storke, skriver bladet Fugle og Natur.

Klokkerne ringer for kirkeuglen

tirsdag 28. april 2015
Den lille charmerende kirkeugle er tæt på at uddø i Danmark. Engang ynglede tusinder af kirkeugler i Jylland og på Fyn. Nu er der kun 12-16 ynglepar tilbage. Men forskere er klar med en redningsplan, skriver bladet Fugle og Natur.

Blå blok svigter Danmarks natur

tirsdag 28. april 2015
To beslutningsforslag fra blå blok den 27. marts vil bombe naturbeskyttelsen årtier tilbage og er et frontalangreb på Danmarks natur for at gavne landbruget.

Landskamp mellem fugletårne

tirsdag 28. april 2015
Danmark udfordrer nu Sverige og Finland i et nordisk mesterskab for fugletårne. Disciplinen går ud på at se og høre flest fuglearter fra et fugletårn lørdag den 9. maj, skriver bladet Fugle og Natur.

VIDEO: Ugle-unge fodres på web-tv

fredag 24. april 2015
En ny stor hornugleunge er kommet til verden i den rede, DOF sender direkte ugle-tv fra. Uglerne er interessante at se på, når de sluger hele rotter. Men deres nye unge er også vigtig for vores største uglearts bestand, som igen er i fremgang i Danmark.

FORRIGE     1  |  ...  |  87  |  88  |  89  |  90  |  91  |  ...  |  215     NÆSTE